In verband met grote, plotselinge vraag is levering van Mentho 10 mentholcrème en mentholgel niet mogelijk. Van bestellingen die via beslist.nl zijn gedaan wordt zo spoedig mogelijk het geld teruggestort. klik hier voor info.

Examenstress? Zo kom je ontspannen je examens door

Stress: zorg goed voor jezelf

14 mei 2018 10:50:00

Hoe kom je ontspannen door je examens?

Net voor de zomervakantie is het tijd voor het eindexamen! Voor de scholieren is het examenrooster bekend en is het ‘alleen’ nog een kwestie van goed je best doen en de laatste keer de stof leren. Best spannend!

Als ik terugkijk op mijn eigen examentijd, herinner ik me dat ik het meest opzag tegen het examen Wiskunde. Dat kan ik nu wel openlijk zeggen denk ik hè; aan wiskunde had ik al máánden geen aandacht meer besteed. Het voelde dus een beetje als Russisch roulette. Hoe dichterbij het beruchte examen kwam, hoe beter ik de stress begon te voelen. Daarom 7 tips om jouw examentijd zo goed mogelijk door te komen. En om stress in het algemeen beter te handelen.

Zeven tips bij stress

 

1. Drink genoeg

Drink voldoende. En dan vooral water. Wanneer je gestrest bent kan het lastig zijn je te concentreren. Genoeg water drinken kan helpen je concentratie te boosten. Zorg dus dat je altijd een flesje of kan water binnen handbereik hebt.

Vind je water alleen maar saai? Doe er een paar blaadjes munt in. Of wat schijfjes komkommer, stukjes aardbei… Leef je uit!

Gezondmarkt stress tip: drink water (met fruit)

2. Wees voorzichtig met koffie en andere energy drinks

Cafeïne en suiker líjken je beste vrienden als je je wilt focussen. Ze geven je een energiepiek, maar kunnen daarna een nog grotere energiedip geven. Drink dus niet te veel koffie, frisdrank en energiedrankjes. Voor langdurige energie kun je beter de examentips uit dit artikel gebruiken.

3. Snack je stress weg!

Maar doe het wel gezond. Verwen jezelf tussendoor met een verantwoorde snack. Bijvoorbeeld met een handje noten of een stukje pure chocolade. Of eet tussendoor een gekookt eitje. Van deze hapjes wordt gezegd dat het je concentratie bevordert.

4. Eet vette vis

Jij bent al druk genoeg met het leren van je examenstof, dus dit is huiswerk voor je ouders. Vraag je ouders of ze je de komende periode regelmatig een stuk vette vis willen voorschotelen. Denk hierbij aan makreel, zalm, haring of sardines. Deze vissen bevatten veel omega 3, wat goed is voor je concentratie. Niet zo’n fan van vis? Er zijn diverse supplementen op de markt die deze essentiële vetzuren bevatten.

5. Eet gezond

Vergeet even hoe lekker die hamburger met friet is en richt je vooral op veel groente en fruit. Kies daarnaast voor volkoren producten in plaats van witte pasta, wit brood en witte rijst. Hierdoor heb je langer een verzadigd gevoel en het bevat meer voedingsstoffen. Slim dus, want als jij goed voor je lichaam zorgt, zorgt je lichaam goed voor jou. En dat is toch wel fijn als je er nog even tegenaan moet.

Gezondmarkt stress tip: eet een banaan

6 Ontspan!

Ja, het is belangrijk dat je je goed voorbereid op je examens. Ja, daar moet je genoeg tijd in steken. Maar nee, dat hoeft niet 24 uur per dag. Je lichaam en geest hebben ook ontspanning nodig. Wissel je leermomenten dus af met wat leuks en plan momenten in om je te ontspannen en/of te sporten.

Zorg er daarnaast voor dat je voldoende slaapt. Het aantal uur verschilt per persoon; 7 tot 9 uur per nacht. Kijk hoeveel uur jij nodig hebt om uitgerust wakker te worden en gun je lichaam ook die rusturen.

Moeite om in slaap te komen? Geen stress; een druppel lavendelolie helpt je te ontspannen.

 

7. Ritme

Je zult niet iedere dag op dezelfde tijd een examen hebben, maar probeer voor jezelf een ritme te creëren door op vaste tijden te gaan slapen, op te staan en te eten. Een ritme helpt je ook gemakkelijker in slaap te vallen. En daardoor heb je weer meer energie en kun jij die examens keihard rocken. SUCCES!

Geplaatst in Gezondheid door

Gezondmarkt

Reacties

Verstuur reactie




* Verplichte velden