Naar boven

Waar is magnesium goed voor? Voorkom magnesium tekort!

Steeds vaker horen we om ons heen dat mensen te kampen hebben met een magnesium tekort. Hoe komt het dat steeds meer mensen last hebben van een tekort aan dit essentiële mineraal? Door een aantal vragen te beantwoorden die hieronder gesteld worden, krijg je een indicatie of jij wellicht ook een magnesium tekort hebt. Verder geven we je tips hoe je zelf voldoende magnesium binnenkrijgt. Maar we beginnen natuurlijk met de vraag wat magnesium is en wat de functie is van magnesium in ons lichaam. 

Wat doet magnesium?

Magnesium is een mineraal. Het valt onder de categorie minerale zouten en ons lichaam kan dit mineraal niet zelf aanmaken. We moeten magnesium daarom uit onze voeding halen, dit kan bijvoorbeeld ook met een voedingssupplement. Zonder magnesium kan ons lichaam geen energie produceren. Zonder magnesium zouden onze spieren zich continu samentrekken. Ook heeft het invloed op onze cholestrol levels. Door ons veranderende eetpatroon en levensstijl hebben steeds meer mensen last van een magnesiumtekort. Maar hoe weet je of je een magnesiumtekort hebt? Wat zijn de symptomen en nog belangrijker wat kun je doen aan zo’n tekort?!

 

 
magnesium tekort
 

 

Functies van magnesium

Hoe kan het dat magnesium zoveel invloed heeft op het lichaam? Het zit hem in de manier waarop magnesium functioneert in de cellen van ons lichaam. Het mineraal magnesium is cruciaal voor meer dan 300 enzyme gedreven biochemische reacties die met grote regelmaat in het lichaam plaatsvinden. Magnesium reguleert en heeft invloed op onder andere:


·       Enzymactiviteit: inschakelen van duizende biochemische processen

·       Energieproductie

·       DNA & RNA: de interne instructies van het lichaam voor het bouwen van eiwitten en nieuwe cellen.

·       Mineralen balans: nodig voor het in leven houden en functioneren van de cellen.

·       Ontspanning van de spieren, bloedvaten & zenuwen

·       Helpt de vorming van gezonde botten en tanden

·       Verhoging van weerstand tegen stress en spanning

·       Goed voor het geheugen en concentratievermogen

·       Overdracht van zenuwprikkels en het juist functioneren van je spieren.


Magnesium is het tweede meest voorkomende element in onze cellen. En de vierde meest voorkomende positief geladen ionen van onze cellen. Het heeft letterlijk honderden functies. In de natuur vinden we magnesium terug in vele vormen, samen met andere atomen. Zoals bijvoorbeeld:


·       Magnesium chloride, dit vind je terug in de zee.

·       Magnesiet, is het onoplosbare zeezout, ook wel bekend als magnesiumcorbonaat.

·       In plantaardig materiaal, als het centrale element in chlorofyl.

magnesium tekortHoeveel magnesium heb ik dagelijks nodig?

De gezondheidsraad heeft de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium voor volwassen mannen vastgesteld op 300 tot 420 mg en voor vrouwen is dit 250 tot 350 mg. Geef je borstvoeding? Dan wordt aangeraden je dagelijkse inname te verhogen tot 480 mg. Magnesium is een macro-mineraal. In tegenstelling tot sporenelementen is het in grote hoeveelheden nodig in het lichaam.

Andere bekende micro-mineralen zijn calcium, natrium en kalium. Zodra magnesium in het lichaam binnenkomt via voeding of voedingssupplementen, wordt het afgebroken en vrijgegeven aan onafhankelijke magnesium atomen. Ze hebben belangrijke functies als cel- regulatoren in honderden chemische reacties in het lichaam.
Het mineraal magnesium is cruciaal voor meer dan 300 enzyme gedreven biochemische reacties die met grote regelmaat in het lichaam plaatsvinden. 

Alle voedingsstoffen die we binnenkrijgen worden voor een van onderstaande functies of een combinatie hiervan gebruikt:

  • Bron van energie
  • Als bouwstenen voor het lichaam
  • Elementen die nodig zijn voor de regulering van vele lichaamsfuncties
magnesium tekort quote

Heb ik een magnesium tekort?

De makkelijkste manier om te weten of je voldoende magnesium binnenkrijgt is om een bloedtest aan te vragen bij de dokter. Toch kunnen deze testuitslagen een vertekenend beeld geven en weet je vaak alsnog niet zeker of je een magnesium tekort hebt. Slechts 1% van magnesium kan namelijk terug gevonden worden n het bloed. En 0,3% zie je terug in het bloedserum. Hierdoor kan het klinisch onderzoeken van de hoeveelheid magnesium in je bloed niet voldoende zijn.

Vragenlijst om magnesium tekort te ontdekken: 

Gelukkig kun je ook op een vrij simpele manier erachter komen of je genoeg van dit mineraal binnenkrijgt. Dit doe je door jezelf een paar vragen te stellen, en je kunt leren om de signalen te herkennen van lage magnesium levels. Als je op onderstaande vragen ‘ja’ antwoord, dan kan het zomaar zijn dat je magnesium level te laag is.

Drink je regelmatig koolzuurhoudende drankjes?
De meeste donkerkleurige frisdranken bevatten fosfaten. Fosfaten binden zich met magnesium. Op deze manier spoel je magnesium uit je lichaam. De enorme toename van koolzuurhoudende (fris) dranken heeft er ook voor gezorgd dat er tegenwoordig steeds meer mensen zijn met een magnesiumtekort.

Eet je regelmatig gebakjes, toetjes, snoep of ander zoet voedsel?
Geraffineerde suiker bevat van zichzelf geen magnesium. Maar zorgwekkender is dat het er voor zorgt dat magnesium wordt uitgescheiden door de nieren. Zoete voedingsmiddelen verlagen dus het magnesiumgehalte. Ook staat suikerrijke voeding er om bekend als ‘anti-nutriënt’. Dit houdt in dat deze producten vaak voedzame producten vervangen en een tekort aan belangrijke vitamines en mineralen ligt hiermee op de loer.

Ervaar je veel stress in je leven? Of heb je net een grote operatie achter de rug?
Stress kan een oorzaak zijn van een magnesium tekort. En een tekort aan magnesium kan ook weer de stress vergroten. Hierdoor kom je dus als het ware in een vicueuze cirkel terecht. Uit onderzoek blijkt dat adrenaline en cortisol (twee stoffen die veel voorkomen bij stress) gelinked worden met verlaagde magnesium levels.

Drink regelmatig je koffie, thee of andere caffeïne dranken?
Magnesium levels worden vooral in de nieren gereguleerd. Caffeïne zorgt ervoor dat de nieren extra magnesium verwerken. Door koffie, thee of andere caffeïne dranken te drinken, riskeer je een magnesium tekort.

Drink je meer dan zeven alcoholische drankjes per week?
Alcohol verlaagt de magnesium beschikking van de cellen door het verhogen van de uitscheiding via de nieren. Dit is hetzelfde soort effect als wat optreedt bij koffie en thee.


MAGNESIUM TEKORT

Heb je last van een van de volgende symptomen die wijzen op een magnesium tekort?

  • Angst
  • Perioden van hyperactiviteit
  • Moeite met slapen
  • Moeite om lang te slapen
  • Pijnlijke spierkrampen
  • Oog samentrekkingen

Bovenstaande symptomen kunnen een indicatie zijn van magnesium tekort. Voldoende magnesium is nodig voor goede zenuwgeleiding. Ook worden tekorten in verband gebracht met persoonlijke veranderingen en soms ook depressie.

Heb je een van bovenstaande vragen met ‘ja’ beantwoord en ben je boven de 55?

Dan kan het zomaar zijn dat je een magnesium tekort hebt. Vooral mensen boven de 55 zijn kwetsbaar voor een magnesium tekort. Onderzoek wijst uit dat, ouder worden, stress en ziekte allemaal extra magnesium van het lichaam vragen. Ouderen krijgen helaas ook vaak minder magnesium binnen dan jongere mensen.

Wat kun je doen om voldoende magnesium binnen te krijgen?

Hoe langer de inname van het magnesium mineraal laag blijft, hoe groter de kans is dat de lichamelijke opslag verminderd wordt. Hierdoor kan je lichaam al snel blootgesteld worden aan de effecten van een tekort.  Een van de meest effectieve manieren om je magnesium levels hoger te krijgen is door een gezond dieet te combineren met een magnesium supplement.

Ons lichaam kan magnesiun in de pure vorm niet opnemen. Daarom hebben goede magnesium supplementen altijd een hulpstof die ervoor zorgt dat de magnesium wordt opgenomen op de juiste plek in het lichaam. De stof waaraan magnesium gekoppeld wordt, kan organisch of anorganisch zijn. 
Magnesium tekort voorkomen
Voorbeelden van organisch gebonden magnesium:
  • Magnesiumcitraat een
  • Magnesiumtauraat
  • Magnesiummalaat

Anorganisch gebonden magnesium:
  • Magnesiumsulfaat
  • Magnesiumoxide
  • Magnesiumchloride


De meest gebruikte vorm van magnesium die goed op te nemen is zijn magnesiumcitraat en magnesiumchloride.

Magnesiumcombinaties in supplementen
Supplementen met magnesiumcitraat en magnesiumchloride zijn dus goed opneembaar in ons lichaam. Sommige preparaten hebben echter naast hulpstoffen en vulmiddelen een combinatie van verschillende soorten magnesium. Dan zit er bijvoorbeeld het minder goed werkende (en goedkopere) magnesiumoxide in. Lees daarom altijd goed de verpakking.

Besef echter ook dat je lichaam maar een kleine hoeveelheid magnesium per keer kan verwerken, als je dus heel hooggedoseerde supplementen neemt, een groot deel van de magnesium het lichaam ongebruikt weer verlaat.

De meest gebruikte en goed opneembaar vormen van magnesium zijn magnesiumcitraat en magnesiumchloride.

Magnesium Combinaties
Magnesiumsupplementen met magnesiumcitraat zijn dus goed opneembaar voor het lichaam. Er zijn ook magnesium combinatie supplementen die naast magnesium ook nog een ander mineraal en/of vitamine bevat. Voorbeeld van een effectieve magnesium combinaties zijn Mineral Max van Orthica met calcium, het supplement Cal Mag Zink van Orthica waar naast magnesium ook calcium en zink in zit en Magnesium 400 dat bestaat uit een evenwichtige verhouding van calcium, selenium, zink en betaïne.

Voor een goede geestelijke balans kies je voor Magnesium Plus van Orthica dit supplement bestaat uit magnesium glycerofosfaat en ayurvedische tonicum Ashwagandha. Magnesium kan ook ingezet worden voor het behoud van goede en stevige botten. Supplementen die hier uiterst geschikt voor zijn, zijn Bone Protect van Orthica en Mineral Max

Sommige supplementen bevatten echter naast vulmiddelen meerdere soorten magnesium. Naast het gangbare en goed opneembare magnesiumcitraat zit er dan ook het goedkopere en veel minder effectieve magnesiumoxide in.

Lees daarom altijd goed de kleine lettertjes op het etiket. Naast de soort(en) magnesium staat daarop soms ook het werkelijke deel magnesium dat ontdaan is van hulpstoffen vermeld. Besef dat, zeker bij het slikken van magnesiumpillen, het meeste magnesium ongebruikt het lichaam weer verlaat. De maag kan namelijk maar een kleine hoeveelheid magnesium tegelijk verwerken. Veel magnesium blijft dus ongebruikt en scheid je weer uit.

Floradix magnesium

Floradix® Magnesium is een hele goede en doeltreffende manier van het opnemen van magnesium. Het is een vloeibare vorm van magnesium met een lekkere smaak. De fles bevat 250 ml en de dagelijks aanbevolen hoeveelheid is 20ml. Floradix magnesium bestaat uit vruchtenconcentraten en is een natuurlijk product dat zorgt voor een normale werking van het zenuwstelsel en ondersteunt het de energiestofwisseling.

Floradix® Magnesium is een vloeibare vorm van magnesium. Het bevat magnesium in de vorm van mag­nesiumgluconaat en magnesiumcitraat. Dit is een van de betere vormen van magnesium die goed op te op te nemen. Bij de fles zit een klein maatbekertje waar je gemakkelijk 20 ml in afmeet. Deze 20ml is 83% van de aanbevolen dagelijkse behoefte van magnesium. Ook bevat dit magnesium elixer verscheidene plantenextracten zoals kamille, venkel, spinazie en wortel. Dit is opgelost in een fruitige sap waardoor de smaak echt heerlijk is!

Magnesium tekort aanvullen via de huid

De laatste jaren is het steeds populairder om je magnesiumtekort aan te vullen via de huid. Je kunt dit bijvoorbeeld doen met een spray, magnesiumolie of ga voor een dubbele werking met huidherstel met deze magnesium bodylotion. 

Het voordeel van een magnesium opname via de huid is dat je geen pillen aan je dieet hoeft toe te voegen en je je maag hierdoor ontziet. Het effect van magnesium opname via de huid is bewezen, maar het is veel lastiger te meten hoeveel magnesium je precies opneemt.

Het voordeel van magnesiumsupplementen zoals  is dat het wel heel gemakkelijk is. Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat magnesiumpillen een effectieve manier zijn om een magnesium tekort te verhelpen of te voorkomen. 

Wat is volgens jou de beste manier om een magnesium tekort te voorkomen of te verhelpen?